کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

نویسندگان

معرفی کتاب در مورد امام حسین و واقعه کربلا

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۰ ب.ظ

نبرد کربلا یک واقعه تاریخی و اساسی در سنت و رسم شیعیان و تاریخ این مذهب محسوب می‌گردد. این درگیری هر ساله و به تناوب با برگزاری یادمان‌ها و عزاداری‌ها روایت و حکایت می‌شود. این رویداد از یک سو سبب تضعیف مشروعت سیاسی حکومت بنی امیه شده‌است. به طوری که پس از آن قیام‌های فراوانی با شعار خونخواهی حسین بر ضد آن حکومت رخ داد و در نهایت منجر به سقوط آن شد. از سوی دیگر نقشی چشمگیر بر هویت اجتماعی و اعتقادی شیعیان طی سده‌های بعد تا به امروز داشته‌است. و تاکنون کتابهای زیادی در این زمینه منتشر شده است. در ادامه به معرفی چند کتاب خواهیم پرداخت امید است شما عزیزان با بهره گیری از این کتابهای مفید بتوانید دانش و معرفت خود را از عزاداری سیدالشهدا بالاتر ببرید .

 کتاب رد پای خورشید : کتابی است با نثری روان و داستان گونه که مناسب برای شما نوجوان عزیز است. کتابی است در دو فصل: از ولادت تا امامت و از امامت تا شهادت که توسط جواد محدثی نویسنده نام آشنای حوزه علمیه قم در 180 صفحه به رشته تحریر درآمده است. محدثی در مقدمه این کتاب که با هدف بررسی زندگی امام حسین(ع) از ولادت تا شهادت تدوین کرده است آورده است که: آن چه تاریکیها را میزداید، ظلمت را در هم میشکند و به همه چیز و همه کس قابلیت دیده شدن میدهد نور و روشنایی است. خورشید منبع عظیم این روشنایی است که پس از پایان شبی سیاه، با طلوع نویدبخش خود، صبحی سپید را به هستی هدیه میکند..

آینه در کربلاست: کتاب «آینه در کربلاست؛ پژوهش و نگارشی نو در بازشناخت نهضت عاشورا» می کوشد پنجره هایی برای تماشای دیگر و فهمی تازه تر از این واقعه اندیشه ساز و اندیشه پرور بگشاید.

کتاب «آینه در کربلاست؛  ترکیبی از روایت، تطبیق، تحلیل و تذکر، سیر تاریخی حوادث و رویدادهای واقعه کربلا است. این اثر، هم چگونگی این واقعه را بیان می کند و هم دلیل آن را.

این کتاب در 41 بخش تنظیم شده است. در پایان هر بخش، نکته ها و آموزه هایی ارائه شده اند که فرصتی برای عبرت آموزی و تنبیه و تذکر است؛ نویسنده این روش نگارش را مبتنی بر روش قرآن عنوان کرده است چرا که قرآن در طرح قصص و سرگذشت اقوام و تمدن ها و رویدادها همواره به عبرت و تذکر و موعظه توجه دارد.

«زمینه های نهضت»، «در آستانه حرکت به سرزمین عراق»، «کاروان در کربلا»، «آغاز نبرد عاشورا»، «نماز ظهر عاشورا»، «به میدان رفتن امام»، «رویدادهای پس از شهادت»، «غارت و آتش زدن خیمه ها»، «دفن شهیدان کربلا»، «خرابه شام» و «بازگشت کاروان» عناوین برخی از بخش های 41 گانه این اثر را تشکیل می دهند.

هرچه نگارش اثر پیش تر می رود مباحث، گسترش بیشتری می یابند و سیر از اجمال به بسط و تفصیل فزونی می گیرد. در حقیقت تکیه گاه نویسنده تحلیل و تبیین وقایع اصلی است نه رویدادهای جانبی و فرعی.

به نظر من کتابی است ارزش خواندن را دارد. شما می توانید این کتابها از کتابخانه خودتان بخواهید.

  • لیدا عنایتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی