کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

نویسندگان

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

دیدگاه حضرت علی علیه السلام در مورد کار و وجدان کاری

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸ ب.ظ


در دیدگاه اسلام خداوند ناظر همیشگی و تمام اعمال آدمیان است حالا اگر انسان بتواند حضور خدا را درک کند قطعا چنین شخصی احتیاج زیادی به پاسبان های بشری نخواهد داشت.

بر این اساس بین وجدان و کار ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و اگر در جامعه ای آدمیان این ارتباط را مدنظر قرار ندهند قطعا کارها به صورت ناقص انجام خواهد پذیرفت.

در نهج البلاغه حضرت علی (ع) همواره نسبت به عدم انجام دقیق امور ناراحت می شدند و از این که مسلمانان آن دوران نسبت به انجام امور خود تساهل می کردند معترض بودند. خطبه 27 نهج البلاغه مبین و موید این اعتراض علی (ع) است و شاید همین عامل باعث عدم توفیق آن حضرت در گسترش عدالت بوده است.

آن حضرت همچنین در اوصاف متقین می فرماید: ˈبه هیچ وجه از کارهای اندک خویش خشنود نمی شوند، کار بسیار خویش را نیز زیاد نمی شمارند. بدین سان همواره نسبت به نفس خویش بدبین و از کارنامه خود نگران اند.ˈ پس انسان مومن نه تنها اهل شعار نیست بلکه کار زیاد خود را کم می بیند و از کار زیاد خود راضی نیست.

در حالی که بسیاری از انسانها که ادعای اسلام هم دارند شعار و حرف و حتی عملشان از عمل و کارشان کمتر است و این مشی علی (ع) نیست بلکه آن حضرت معتقدند عمل باید بیش از سخن و شعار و حتی علم باشد و تا زمانی که بین علم و کار تقارن پدید نیاید مطلوب نخواهد بود.

  • لیدا عنایتی

معرفی کتاب در مورد امام حسین و واقعه کربلا

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۰ ب.ظ

نبرد کربلا یک واقعه تاریخی و اساسی در سنت و رسم شیعیان و تاریخ این مذهب محسوب می‌گردد. این درگیری هر ساله و به تناوب با برگزاری یادمان‌ها و عزاداری‌ها روایت و حکایت می‌شود. این رویداد از یک سو سبب تضعیف مشروعت سیاسی حکومت بنی امیه شده‌است. به طوری که پس از آن قیام‌های فراوانی با شعار خونخواهی حسین بر ضد آن حکومت رخ داد و در نهایت منجر به سقوط آن شد. از سوی دیگر نقشی چشمگیر بر هویت اجتماعی و اعتقادی شیعیان طی سده‌های بعد تا به امروز داشته‌است. و تاکنون کتابهای زیادی در این زمینه منتشر شده است. در ادامه به معرفی چند کتاب خواهیم پرداخت امید است شما عزیزان با بهره گیری از این کتابهای مفید بتوانید دانش و معرفت خود را از عزاداری سیدالشهدا بالاتر ببرید .

 کتاب رد پای خورشید : کتابی است با نثری روان و داستان گونه که مناسب برای شما نوجوان عزیز است. کتابی است در دو فصل: از ولادت تا امامت و از امامت تا شهادت که توسط جواد محدثی نویسنده نام آشنای حوزه علمیه قم در 180 صفحه به رشته تحریر درآمده است. محدثی در مقدمه این کتاب که با هدف بررسی زندگی امام حسین(ع) از ولادت تا شهادت تدوین کرده است آورده است که: آن چه تاریکیها را میزداید، ظلمت را در هم میشکند و به همه چیز و همه کس قابلیت دیده شدن میدهد نور و روشنایی است. خورشید منبع عظیم این روشنایی است که پس از پایان شبی سیاه، با طلوع نویدبخش خود، صبحی سپید را به هستی هدیه میکند..

آینه در کربلاست: کتاب «آینه در کربلاست؛ پژوهش و نگارشی نو در بازشناخت نهضت عاشورا» می کوشد پنجره هایی برای تماشای دیگر و فهمی تازه تر از این واقعه اندیشه ساز و اندیشه پرور بگشاید.

کتاب «آینه در کربلاست؛  ترکیبی از روایت، تطبیق، تحلیل و تذکر، سیر تاریخی حوادث و رویدادهای واقعه کربلا است. این اثر، هم چگونگی این واقعه را بیان می کند و هم دلیل آن را.

این کتاب در 41 بخش تنظیم شده است. در پایان هر بخش، نکته ها و آموزه هایی ارائه شده اند که فرصتی برای عبرت آموزی و تنبیه و تذکر است؛ نویسنده این روش نگارش را مبتنی بر روش قرآن عنوان کرده است چرا که قرآن در طرح قصص و سرگذشت اقوام و تمدن ها و رویدادها همواره به عبرت و تذکر و موعظه توجه دارد.

«زمینه های نهضت»، «در آستانه حرکت به سرزمین عراق»، «کاروان در کربلا»، «آغاز نبرد عاشورا»، «نماز ظهر عاشورا»، «به میدان رفتن امام»، «رویدادهای پس از شهادت»، «غارت و آتش زدن خیمه ها»، «دفن شهیدان کربلا»، «خرابه شام» و «بازگشت کاروان» عناوین برخی از بخش های 41 گانه این اثر را تشکیل می دهند.

هرچه نگارش اثر پیش تر می رود مباحث، گسترش بیشتری می یابند و سیر از اجمال به بسط و تفصیل فزونی می گیرد. در حقیقت تکیه گاه نویسنده تحلیل و تبیین وقایع اصلی است نه رویدادهای جانبی و فرعی.

به نظر من کتابی است ارزش خواندن را دارد. شما می توانید این کتابها از کتابخانه خودتان بخواهید.

  • لیدا عنایتی

تاسوعا و عاشورای حسینی

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۲:۲۸ ب.ظ

  • لیدا عنایتی

پنجمین نشست کتابخوان ویژه محرم

لیدا عنایتی | يكشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۰۴:۵۳ ب.ظ

کتابخانه امام خمینی در تاریخ 18 مهرماه به مناسبت فرارسیدن ماه محرم نشست کتابخوان ویژه ماه محرم را در محل کتابخانه برگزار نمود. در این نشست، علاقمندان به کتاب و کتابخوانی به معرفی کتابهای خود که در زمینه امام حسین و واقعه کربلا بود پرداختند.  کتاب لهوف ، رد پای خورشید، امر به معروف و نهی از منکر استاد قرائتی از جمله این کتابها بود. در ادامه تصاویر مربوط به این نشست را ملاحظه می فرمایید.

  • لیدا عنایتی

جنگ تحمیلی

لیدا عنایتی | پنجشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۳ ب.ظ

ر 31 شهریور 1359 رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. صدام حسین رییس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد . جنگی نابرابر در شرایطی به ایران اسلامی تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی بویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح ‌های وابسته به غرب و شرق، با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیری‌های نظامی در صدد تضعیف نظام بودند و نیروهای نظامی نیز به خاطر تبعات قهری انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند. آمریکا برای به سازش کشاندن جمهوری اسلامی و در نهایت تسلیم آن‌ها حمایت پنهان و آشکار خود را در کلیه زمینه‌های سیاسی، نظامی‌، ‌اقتصادی و ... از رژیم بعثی عراق به اجرا گذاشت. از سوی دیگر نیز ابرقدرت دیگر جهان‌ یعنی شوروی که متحد عراق محسوب می‌شد، خصومتش را با نظام اسلامی که شعار نه شرقی و نه غربی را سرلوحه کار خود قرار داده بود و در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی، این تجاوز را محکوم کرده بود، بیش از پیش نمود. ارتش عراق که بر اساس محاسبات خود از وضعیت داخلی و خارجی ایران، فتح یک هفته‌ای تهران را در سر می‌پرورانید، در روزهای نخست تجاوز، بدون مانعی جدی در مرزها تا دروازه‌های اهواز و خرمشهر پیش تاخت. تحت چنین شرایطی امام خمینی (ره)‌ به خروش آمد و ندای ملکوتیش دل‌های شیفتگان انقلاب و نظام را متوجه دفاع از کیان جمهوری اسلامی نمود؛ بطوریکه، نیروهای مردمی بدون امکانات و تجهیزات و حتی آموزش‌های نظامی به مقاومت پرداختند. علیرغم کارشکنی‌های رییس جمهور وقت بنی‌صدر، دفاع مقدس مردم مسلمان و انقلابی ایران شکل گرفت و نیروهای جوان و شهادت طلب به جبهه‌ها شتافتند. پس از شکل‌گیری اتحاد و انسجام در میان نیروهای انقلابی و طرد نیروهای وابسته، حماسه‌ای مقدس شکل گرفت که در تاریخ ایران اسلامی بی‌سابقه بود. حماسه دفاع مقدسی که برکات و دستاوردهای بی‌نهایتی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. جهاد و شهادت مردمان با ایمان و مخلص این سرزمین ، ستون‌های نظام اسلامی را تا مدت‌ها مستحکم نمود. به مناسبت بزرگ‌داشت این همه مجاهدت و ایثار هرسال 31 شهریور تا ششم مهرماه به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

  • لیدا عنایتی