کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

نویسندگان

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

درفضیلت ماه مبارک رمضان

لیدا عنایتی | شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲ ب.ظ

اولین ویژگی و امتیاز ماه مبارک رمضان، نزول قرآن کریم بر قلب نازنین پیامبر خدا(ص) برای نجات و هدایت انسان ها در این ماه پربرکت است.چنانکه خدای سبحان می فرماید: «ماه رمضان، ماهی است که قرآن به عنوان راهنمایی مردم و نشانه های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن، نازل شده است.» (بقره/185) در آیه دیگر می فرماید: «ما قرآن را در شب مبارک فرو فرستادیم.»(دخان/2)

دومین ویژگی که باعث فضیلت ماه مبارک رمضان شده است، قرارگرفتن شب قدر و تعیین سرنوشت، در ماه رمضان است.چنانکه در سوره قدر می خوانیم: «ما آن ]قرآن[ را، در شب قدر، نازل کردیم. و تو، چه می دانی شب قدر چیست؟ شب قدر ]در مقام و مرتبه[ از هزار ماه، بهتر و بالاتر است.

سومین ویژگی ماه مبارک رمضان، نزول ملائکه و روح درشب قدر و ماه مبارک رمضان است.

«فرشتگان و روح درآن شب به اذن پروردگارشان برای ]تقدیر[ هرکاری نازل می شوند، شبی است پر از سلامت ] و برکت ورحمت[ تا طلوع صبح.» (قدر 4و5)

و چهارمین ویزگی ماه رمضان ماه میهمانی و ضیافت الهینزول قرآن، وقوع شب قدر، نزول ملائکه و روح، تقدیر سرنوشت و... هرکدام مائده های آسمانی و غذاهای معنوی است و سبب شده ماه مبارک رمضان، به عنوان ماه ضیافت و میهمانی الهی، نامگذاری شود،

 از امام صادق(ع) در درباره ماه مبارک رمضان نقل شده است: «هرگاه روزه گرفتی، گوش و چشمت را از حرام، روزه بدار و همه اعضا و اندامت را از زشتی و پرگویی و اذیت کردن خدمتکارت باز دار. باید وقار روزه در تو باشد، تا می توانی، خاموش باش، مگر از ذکر خدا، و روزی که روزه داری با روزی که روزه نداری، یکسان نباشد، از خندیدن با صدای بلند، دوری کن؛ زیرا خداوند این کارها را دشمن داند.»
  • لیدا عنایتی

کتابخوان ماه

لیدا عنایتی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۵۷ ب.ظ

در راستای اجرای طرح کتابخوان ماه ، صبح روز سه شنبه 25خرداد ماه راس ساعت 13، کتاب «سوران سرد» نوشته جواد افهمی جمع خوانی شد و در ضمن به نکات طلایی و قابل تامل کتاب نیز اشاره شد.

 

رمان «سوران سرد» کتابی نفس‌گیر، خوشخوان و البته عمیق است. نکته‌ای که در این کتاب جز قصه‌گویی خوب افهمی بارز است، فضاسازی عالی و استفاده مناسب نویسنده از عناصری مثل برف، کوهستان، سرما و... برای بیان هراس‌ها، ترس‌ها و تنهایی‌های سربازان گرفتار در سوز و سرمای «سوران» است. «سوران سرد» قصۀ سربازانی است که در زمان جنگ در پایگاهی برف گرفته در نقطه صفر مرزی خدمت می‌کنند. جزیره‌ای محصور در برف. «سوران سرد» رمان بسیار خوبی است رمانی که در آن نویسنده به خوبی از جغرافیا برای نقل قصه‌اش استفاده کرده است.

 

شخصیت‌های رمان افهمی در «سوران سرد» ساده، صمیمی و آشنا هستند. سربازان گرفتار در «سوران» قهرمانانی ابر انسان نیستند جوانانی معمولی هستند که دوران خدمتشان را در زمان جنگ در پایگاهی برف گرفته می‌گذرانند.

 

همچنین در همین روز  میزبان جلسه بیان نکات طلایی از یکی کتاب‌های خرداد ماه طرح «کتاب‌خوان ماه» با عنوان «انتظار عامیانه عالمانه عارفانه» نوشته ی علیرضا پناهیان بود. در ادامه عکسهای مربوط به این جلسات را مشاهده می کنید.

 

  • لیدا عنایتی

نشست کتابخوان

لیدا عنایتی | سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۱۰ ق.ظ

به اطلاع علاقمندان کتاب و کتابخوانی می رساند که کتابخانه امام خمینی در نظر دارد که هر ماه نشست کتابخوان برگزار کند. نشست کتابخوان این ماه در تاریخ 30 خرداد یکشنبه برگزار خواهد شد. لذا از علاقمندان خواهشمندیم در صورت تمایل برای شرکت در این نشستها به کتابخانه امام خمینی مراجعه فرمایید.

ما منتظر شما در روز یکشنبه هستیم. امید است که با همکاری شما دوستان بتوانیم گامی در جهت افزایش مطالعه کتاب برداریم. و   روزی که خواندن کتاب بخشی از دغدغه مردم قرار گیرد.

  • لیدا عنایتی

جشنواره کتابخوانی رضوی

لیدا عنایتی | چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۶ ق.ظ

 به اطلاع علاقه مندان کتاب و مطالعه می رساندجشنوارة کتابخوانی رضوی هرساله به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه‌(س) و هم‌زمان با دهه کرامت، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حضرت امام رضا(ع) و شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر مرتبط با فرهنگ رضوی است؛ مسابقه کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) می‌باشد.

کتاب‌ها و سؤالات این مسابقه از طریق کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و فایل PDF آنها نیز از طریق پرتال نهاد به آدرس www.iranpl.ir  در دسترس است؛ علاقمندان شرکت در این مسابقه می‌توانند تا تاریخ 20 تیرماه 1395، پاسخنامه را به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی تحویل و یا به نشانی الکترونیک razavi@iranplir ارسال کنند. لذا امکان شرکت در این مسابقه برای همه فارسی‌زبانان و مریدان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(علیه السلام) در سایر کشورها نیز فراهم است؛ آیین اختتامیه این جشنواره و معرفی برگزیدگان همزمان با دهه کرامت برگزار خواهد شد.

سه عنوان کتاب برای گروه‌های مختلف سنی انتخاب شده است تا تمامی افراد بتوانند با توجه به سن و توانمندی خود در مسابقه شرکت کنند. این آثار عبارت است از: کتاب «دوست مهربان کبوترها»، نوشته مجید محمدی، انتشارات بوستان کتاب (ویژه کودکان)؛ کتاب «اعترافات غلامان»، نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (ویژه نوجوانان)؛ کتاب «امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) » تألیف و انتشار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی(برای جوانان و بزرگسالان). که هم اکنون در کتابخانه موجود می باشد.


ازویژگی قابل توجه این دوره، امکان مشارکت خانوادگی در مسابقه کتابخوانی است. علاقمندان ضمن اینکه می‌توانند بر اساس شرایط سنی به صورت انفرادی در مسابقه شرکت کنند، این امکان را دارند که در قالب اعضای یک خانواده نیز بسته سه عنوان کتاب را تهیه و با ارسال پاسخ در قالب پاسخنامه‌های خانوادگی، برگزیده جشنواره شوند. جایزه ویژه بخش خانوادگی، به 8 خانواده در چهار گروه تعلق می‌گیرد.

علاقمندان شرکت در مسابقه می توانند با مراجعه به کتابخانه کتب جشنواره را خریداری نمایند.

  • لیدا عنایتی

خبر خبر

لیدا عنایتی | چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۵۵ ق.ظ

 به اطلاع اعضای محترمی که بنا به دلایلی موفق به بازگرداندن کتب امانتی خود نشده اند می رساند:


به یمن حلول ماه مبارک رمضان جرایم دیرکرد کلیه اعضا ، که نسبت به بازگرداندن منابع کتابخانه تا پایان ماه مبارک رمضان اقدام نمایند مورد بخشودگی قرارمی گیرد.

پس بشتابید 


  • لیدا عنایتی

رمضان آمد

لیدا عنایتی | چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۰۰ ق.ظ


می شود این رمضان موعود فردا باشد                  آخرین ماه صیام غم مولا باشد


می شود در شب قدرش به جهان مژده دهند      که همین سال ظهور گل زهرا باشد   


اللهم عجل لولیک الفرج ..                         آمین 

 

فرا رسیدن ماه رمضان این ماه عزیز را به همه مسلمانان تبریک عرض می کنم.                     التماس دعا

  • لیدا عنایتی

ماه رمضان

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۴۹ ق.ظ

ویژگی ها و آداب ماه رمضان

-فضایل کلی ماه رمضان

در بین ماه های سال قمری، ماه رمضان، از قداست و جایگاه ویژه ای برخوردار است چنانکه در دعای مخصوص آن می خوانیم:

 

«... و هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته علی الشهور...»؛ (اقبال الاعمال/24)

«و رمضان، ماهی است که او را عظمت و کرامت و شرافت، و فضیلت دادی، نسبت به ماه های دیگر.»

 

رسول خدا(ص) می فرماید: «اگر کسی در این ماه، یک آیه از قرآن، تلاوت کند، ثوابش مثل کسی است که در غیر ماه رمضان، یک بار قرآن را ختم کرده باشد.»(امالی صدوق/93)

 

از امام صادق(ع) نیز درباره ماه رمضان نقل شده است: «هرکس در ماه رمضان، صدقه ای بدهد خداوند هفتاد نوع، بلا را از او دور می کند.» (بحار/ 93/316)

 

حضرت علی(ع) از پیامبر خاتم(ص) نقل می فرماید: «هیچ مؤمنی نیست که ماه رمضان را، به حساب خدا، روزه بگیرد، مگر آن که خدای تبارک و تعالی، هفت خصلت را برای او لازم گرداند، هرچه حرام در پیکرش باشد محو و ذوب گرداند. به رحمت خدای عزوجل نزدیک می شود. (با روزه خویش) خطای پدرش حضرت آدم را می پوشاند. خداوند لحظات جان دادن را، برای او، آسان کند. از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان است. خدای عزوجل از خوراکی های لذیذ بهشتی او را نصیب دهد. و بالاخره خدای عزوجل، برائت و بیزاری از آتش دوزخ را به او عطا فرماید. (پرسش کننده در این حدیث مفصل، عالم یهودی بود) که عرض کرد راست گفتی ای محمد.» (من لایحضر صدوق/2/74)

انشالله که ما قدر این ماه عزیز را بدانیم و توشه کافی برای آخرت خود برگیریم.

التماس دعا

  • لیدا عنایتی

اهمیت کتاب خواندن بر کودکان

لیدا عنایتی | شنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰ ب.ظ

در کشور ایران میانگین مطالعه روزانه کمتر از یک دقیقه است. این درحالی است که کتاب خواندن والدین حتی باعث رشد و تکامل ذهنی و رفتاری کودکان می‌شود. خوب است فرهنگ کتاب خواندن رادر خود و کودکمان گسترش دهیم و با آگاهی بیشتر درباره نوع کتاب و تناسب آن با سن فرزندمان تصمیم‌گیری کنیم.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های توسعه توانمندی‌های کودک، کتاب خواندن برای وی است. کتابخوانی برای کودکان به خصوص در سنین زیر دبستان می تواند انان را در اینده به کتابخوانانی حرفه ای مبدل کند. 

کتابخانه امام خمینی به همین منظور سعی دارد تا بیشتر برنامه های فرهنگی و کتابخوانی خود را در جهت تشویق کودکان به کتاب خواندن سوق دهد. تا در آینده شاهد نسلی کتابخوان و کتابدوست باشیم.

 

  • لیدا عنایتی