کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

نویسندگان

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

شب یلدا بر یلدا دلان مبارک

لیدا عنایتی | سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۲۹ ب.ظ

  • لیدا عنایتی

یونسکو شب یلدا را فقط با ایران می شناسد

آزاده شهبازی | دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۳۳ ب.ظ

براساس اطلاعات مندرج در سایت یونسکو، ایران تا امروز تنها کشوری است که درخواست ثبت جهانیِ آئین باستانی «شب چله» را دارد و تا امروز به جز ایران، هیچ کشوری درخواست داشتن پرونده‌ای مشترک یا تک را برای «شب چله» نداشته است.

به گزارش ایسنا، از دو سال پیش ایران در صفحه «اشتراک‌گذاری اطلاعات برای ترویج پرونده‌های چند ملیتی» به یونسکو اعلام کرد که قصد دارد آئین باستانی «شب یلدا» یا «چله» را در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت برساند، اما در طول این مدت هنوز هیچ‌کشوری تمایلی برای پیوستن به این پرونده نداشته و تقاضای خود را رسما به یونسکو اعلام نکرده است، این یعنی حتی کشور جمهوری آذربایجان هم برخلاف شایعاتی که چند سال است خبر از پیش‌دستی آن‌ها برای به نام زدن «شب چله» به نام خود دارد، بی‌میل است.

آذربایجان تمایلی برای ثبت شب‌چله ندارد

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در این زمینه به ایسنا می‌گوید: یونسکو در سایت میراث ناملموس خود صفحه‌ای را شبیه فراخوان طراحی کرده تا براین اساس هر کشوری که تمایل داشته باشد یکی از عناصر ناملموس خود را ثبت کند، نخست در آن صفحه اعلام کند، ایران نیز بیش از یک سال گذشته این فراخوان را برای ثبت جهانی «شب‌چله» تکمیل کرده است، اما از زمان ثبت درخواست ایران در سایت یونسکو، هنوز هیچ کشوری تقاضای درخواست پیوستن به پرونده‌ی «شب چله» را در این سایت اعلام نکرده است.

وی همچنین تاکید می‌کند: تا کنون نیز هیچ کشوری درخواست ثبت پرونده‌ای به صورت جداگانه به نام «شب چله» را در سایت یونسکو اعلام نکرده است.

او در پاسخ به این پرسش که ایران تا چه مدت باید این فراخوان را در سایت داشته باشد و از چه زمانی می‌تواند در این زمینه عمل کند، توضیح می‌دهد: در چند روز آینده با برگزاری شورای سیاست‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه به نتیجه می‌رسیم، هر چند ایران سال آینده (۲۰۱۷) دو پرونده‌ی «چوگان» در قالب تک پرونده و «کمانچه» در قالب پرونده‌ای مشترک با کشور آذریایجان را برای ثبت در فهرست میراث ناملموس به یونسکو معرفی کرده است.

وی با بیان این‌که برای بررسی و ثبت جهانی هر پرونده، آن باید دو سال قبل به یونسکو اعلام شود، ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که ایران تا کنون بیش از ده پرونده‌ی میراث ناملموس را در یونسکو ثبت کرده است، هر سه سال یک سهمیه تک پرونده‌ای دارد، بنابراین برای سال ۲۰۱۸ هیچ سهمیه‌ای به ایران اختصاص پیدا نمی‌کند و اگر تصمیم گرفته شود که «شب چله» به صورت تک پرونده‌ای به یونسکو معرفی شود، باید در آینده‌ای نزدیک این اقدام را انجام دهیم، تا بتوانیم پرونده «شب چله» را به سال ۲۰۱۹ برسانیم.

ایران برای «شب چله» پیشرو است

به گزارش ایسنا، ایران پرونده «شب چله» را در (۱۹ مارس ۲۰۱۵) (۲۹ اسفند ۱۳۹۳) در صفحه «اشتراک‌گذاری اطلاعات برای ترویج پرونده‌های چند ملیتی» به ثبت رسانده است، هرچند هنوز نام هیچ کشوری برای همکاری با ایران برای ثبت میراث ناملموس «شب‌چله» در این صفحه ثبت نشده است، اما این سند برای همیشه در یونسکو باقی می‌ماند.

ایران در پرونده‌ی ثبت شده‌اش در توصیف میراث ناملموس «شب چله» آورده است: «با طلوع اولین روز زمستان، بلندترین شب سال «شب یلدا» به پایان می‌رسد، پس از این رویداد طول روزها به تدریج افزایش می‌یابد و از همین رو شب یلدا را به عنوان «شب تولد خورشید» می‌نامند.

یلدا یکی از چهار جشن فصلی ایران و به عنوان یکی از باستانی‌ترین جشنواره‌های کشور شناخته می‌شود. این میراث ناملموس فرهنگی عمدتا از طریق شفاهی و روش‌های غیررسمی به نسل‌های جوان منتقل شده است و اعتقادات و سنت‌های فراوانی پیرامون مراسم شب یلدا در میان مردم جاری است.

در میان این ویژگی‌های مرتبط با این میراث ناملموس حضور قابل ملاحظه رنگ قرمز بسیار مهم است؛ انارهای قرمز، هندوانه، انگور قرمز و نظایر آن بخش جدایی ناپذیر از این مراسم هستند. جمع شدن در خانه بزرگترها دور یک سفره که روی زمین پهن شده و بسیاری از عناصر سنتی این مراسم از جمله انار، هندوانه، آجیل شب یلدا، سوپ مخصوص شب یلدا و چندین و چند نوع غذای دیگر روی آن قرار دارد.

خواندن دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی بویژه توسط بزرگ‌ترهای خانواده، آواز خواندن و نواختن آلات موسیقی از جمله دیگر سنن این مراسم باستانی است.»

برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد

  • آزاده شهبازی

نشست کتابخوان مدرسه

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۴۸ ب.ظ

چهارشنبه 24 آذر ماه دبستان قصر پریان ضمن بازدید از کتابخانه به فعالیت هایی همچون قصه خوانی، تهیه کاردستی و نشست کتابخوان مدرسه ای پرداختند.در این نشست معلمان و کادر آموزشی مدرسه قصر پریان کتابهایی مختص به کودکان معرفی کردند. در ادامه عکس های مربوط به این بازدید را ملاحظه می فرمایید.

  • لیدا عنایتی

اندر احوالات یک دانشجو؟!!!

لیدا عنایتی | سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۴۹ ب.ظ

  • لیدا عنایتی

16 آذر

لیدا عنایتی | سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۳۹ ب.ظ

  • لیدا عنایتی

برگی از یک کتاب

لیدا عنایتی | سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۳۳ ب.ظ

دانتس فریاد کشید: می بینید که ما یک سال را به هدر داده ایم.

آبه نقشه ای را که کشیده بود به دانتس نشان داد: نقشه اتاق خودش، اتاق دانتس و نقبی که این د و اتاق را به هم متصل میکرد. در میان این نقب، راه باریک و پیچداری شبیه به آنها که در معادن ایجاد می کنند وجود داشت....

این قسمتی از کتاب کنت دو مونت کرستو اثر معروف الکساندر دوما است. این رمان یک زمان نیمه تاریخی نیمه داستانی است که یکی از زیباترین اخلاقی ترین وپرخواننده ترین کتاب های دوماست و یکی از اولین کتابهایی است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار به وسیله مترجمی به نام طاهرمیرزا بود به چاپ رسید.

اگر به دنبال کتابی عاشقانه ماجراجویانه هستید شما می توانید از خواندن این کتاب لذت وافی ببرید. کتابی پرکشش و جذاب که از خواندن آن خسته نمی شوید.

واقعا الکساندر دوما نبوغ شگفت انگیزی در خلق ماجراهای پرکشش و جذاب دارد که جذاب ترین رمان او، همین کتاب است.

اگر از من کتابدار بپرسید شما را به خواندن این کتاب دعوت می کنم.

این کتاب هم اکنون در سه جلد و با ترجمه ماه منیر مینوی که الحق ترجمه بسیار روان و گیرایی دارند در کتابخانه موجود است.

  • لیدا عنایتی

نزدیکترین کتابخانه به محل زندگیتان را پیدا کنید

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۵۴ ب.ظ

آیا تا به حال دوست داشتید محل دقیق کتابخانه مورد نظرتان را پیدا کنید؟ سایت اطلس این امکان را به شما میدهد تا محل دقیق کتابخانه تان را پیدا کنید. من بیش از این توضیح نمی دم. سری به این سایت بزنید و خودتون ببینید.

این هم آدرسش:سامانه جامع اطلس کتابخانه

  • لیدا عنایتی

آخرین پیامبر خود را بیشتر بشناسید

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸ ق.ظ

به مناسبت ماه مبارک ربیع الاول و نزدیک شدن به ولادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله خوب است این پیامبر عظیم الشان را بهتر و بیشتر بشناسیم.

دوکتاب محمد پیغمبری که ازنو باید شناخت و فروغ ابدیت از کتب  موجود در این کتابخانه می باشد که شما عزیزان را به مطالعه آن دعوت می نمایم .

 

کتاب محمد پیغمبری که باید ازنو شناخت نوشته نویسنده رومانیایی کنستانتین ویرژیل گئورگیو و ترجمه ذبیح‌الله منصوری است. . نویسنده سیره پیامبر (ص) را به صورت علمی و تحقیقی مورد بحث و بررسی قرار داده به طوری که شخصیت جدید برجسته ای به پیغمبر اسلام و مسلمانان صدر اسلام داده یکی از خصوصیات این کتاب آن است که به صورت ساده و روان مطالب را آورده که برای خواننده بسیار شیرین است به طوری که از خواندن ملول و خسته نمی شود.

کتاب فروغ ابدیت نوشته آیت الله جعفر سبحانی است که با قلمی روان و گویا ، وقایع مهم واساسی زندگی پیامبر اسلام (ص) را از اساسی ترین مدارک تاریخی اسلام نقل کرده وبه  تجزیه و تحلیل آنها نشسته و ایرادها و شبهه های موجود را با دلایل قوی جواب داده است . این اثر ،زندگانی پیامبر اعظم (ص)را از بدو تولد تا رحلتش را از منابع معتبر اسلامی ، جستجو کرده و مورد بررسی قرار داده است .



  • لیدا عنایتی

بهشتی برای کتابخوان ها

لیدا عنایتی | يكشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۵۰ ب.ظ

کتاب‌خوانی به خودی خود اتفاق جذابی است و کتابخانه برای کتابخوان ها سرزمینی است از اتفاقات ناشناخته  که می‌تواند آدم‌ها را به کشف و شهود لحظه‌هایی ببرد که تجربه کردن آن‌ها در عالم واقعیت امکان‌پذیر نیست برای همین کتابخانه‌های قدیمی و غنی را از این لحاظ می‌توان بهشت اهالی فرهنگ و کتاب دانست اما این بهشت از جایی  می‌تواند خواستنی‌تر باشد که در همسایگی حرم امام رضا(ع) قرار بگیرد. کتابخانه آستان قدس رضوی را می‌توان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های کشور دانست مکانی که در کنار همه این‌ها کهن‌ترین کتابخانه تاریخ تمدن اسلامی است که دیرینه هزارساله دارد ، به طوری که قدیمی ترین ونفیس ترین  نسخه های خطی از قرون اولیه ی اسلامی تاکنون در آنجا نگهداری می شود. این کتابخانه بر خلاف تصور بسیاری از مردم نه فقط در زمینه  مذهبی که در همه موضوعات مختلف از منابع معتبری برخوردار است.

شاید یکی از بخش‌هایی که کتابخانه آستان قدس رضوی را از سایرین متمایز می‌کند به نسخ خطی و قدیمی کتب مختلف برمی‌گردد به‌گونه‌ای که  شاید یکی از بخش هایی که کتابخانه آستان قدس رضوی را از سایرین متمایز می کند به نسخ خطی و قدیمی کتب مختلف بر می گردد به گونه ای که  گنجینه  گران سنگ نسخه های خطی این کتابخانه ، مثل موزه ای بزرگ ، دربردارنده ی همه ی جلوه های هنرهای ایرانی اسلامی وعلوم وفنون است و از یک جایی به بعد به این مکان نه به چشم یک کتابخانه که حتی می شود به چشم یک موزه نیز نگاه کرد. آقای «سید محمدرضا رضاپور»؛، کتابدار وکتابشناس قدیمی و معاون اداره ی مخطوطات در این باره می گوید:«ما به جرئت می‌توانیم بگوییم که این کتابخانه کهن‌ترین کتابخانه تاریخ تمدن از قرن اول تا به الان است که در عرصه‌ها و موضوعات مختلف غنی است.» اما در بخش نسخ خطی یکی از قدیمی‌ترین و  پربارترین بخش‌ها را می‌توان به  مجموعه‌های قرآنی آستان قدس رضوی نسبت داد.«ما در اینجا قرآن‌های زیادی به نسخ خطی داریم که هر کدام نشان از قدمت این کتابخانه دارند به عنوان مثال  یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های وقفی در اینجا قرآنی است که واقف آن«کشواد بن املاس» است کتابی که به خط کوفی نوشته و در سال ۳۲۷ به این کتابخانه وقف شده، این در حالی است که قدمت نسخ خطی در بسیاری از موارد بر اساس حدس و گمان است ولی این قرآن جزو معدود نسخی بود که  دارای تاریخ است و خود این موضوع نشان از قدمت کتابخانه آستان قدس دارد.»

به شما پیشنهاد می کنم حتما حتما اگر سفری به مشهد داشتید درکنار زیارت امام رضا علیه السلام به این کتابخانه هم سری بزنید.

  • لیدا عنایتی

کتابخانه امام خمینی در هفته کتاب

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۱۸ ب.ظ

کتابخانه امام خمینی در هفته کتاب و کتابخوانی برنامه های متنوعی داشت. از جمله این برنامه ها قصه گویی برای کودکان- بلندخوانی کتاب-نشست کتابخوان ویژه برزگسالان و کودکان بود. همچنین هر روز یک بازدید از کتابخانه از دیگر برنامه های این هفته بود. در ادامه تصاویر مربوط به هفته کتاب را مشاهده می فرمایید.

  • لیدا عنایتی