کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

نویسندگان

۱۲۴ مطلب توسط «لیدا عنایتی» ثبت شده است

مسابقه نقاشی بیست آفرین

لیدا عنایتی | چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۸ ب.ظ

  • لیدا عنایتی

مسابقه مسابقه

لیدا عنایتی | چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۴۵ ب.ظ

  • لیدا عنایتی

معرفی کتاب ابوذر انقلاب به قلم سعیده محتشمی پور

لیدا عنایتی | شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۰۴:۴۳ ب.ظ

 این کتاب دردوازده فصل مارابا سرگذشت مجاهد نستوه و پدری دلسوز که در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشت آشنا می کند .آیت الله سیدمحمود طالقانی در خانوادهای اهل علم و انقلابی در روستای گلیرد طالقان از توابع استان تهران متولد شد . تحصیلات ابتدایی را نزد پدر آموخت و پس از آن در مدارس رضویه و فیضیه قم تا سال 1317 نحصیل علوم اسلامی  را تا درجه اجتهاد ادامه داد . در سال 1317 از آیت الله عبدالکریم حائری یزدی اجازه اجتهاد دریافت کرد و درسال 1318 برای تدریس در مدرسه سپهسالار به تهران رفت .

آیت الله طالقانی از سال 1318 به طور جدی،مستمر و خستگی ناپذیر وارد مبارزه سیاسی با جکومت شاه ایران شد و پس از امام خمینی دومین و پر نفوذترین رهبر انقلاب ایران در دوران رژیم شاه بود .

 آیت الله طالقانی به مرور اندیشه انقلابی خودرا برای دانشجویان ،اساتید دانشگاهها ،وروشنفکران به زبان گویا و رسا بیان کردو به قول امام خمینی بازوی توانای اسلام بود .آیت الله طالقانی فعالیت فرهنگی خود را با تاسیس مسجد هدایت در سال 1327به شکلی منسجم آغاز کرد.مسجد هدایت پایگاه اصلی سخنرانیهای انقلابی وی بود .مسجد هدایت ،مسجد جلیلی و حسینیه ارشاد سه مرکز مهم فعالیتهای مبارزاتی نیروهای مذهبی در زمان رژیم شاه بود . اساس اندیشه انقلابی آیت الله طالقانی ضرورت مبارزه با طاغوت زمان و دیکتاتوری ،اصل شورا به عنوان مبنای حکومت دینی ،عدالت اجتماعی به مثابه قانون اصلی نظریه اجتماعی اسلام ،ضرورت مبارزه با استعمار آمریکا ،مبارزه با صهیونیسم ،تلاس برای آزادی کامل فلسطین و حمایت از مبارزه مسلحانه علیه حکومت های خود کامه بود .

آزادی : ازمنظر آیت الله طالقانی آزادی یک امرفطری و خلل ناپذیر است . اما به مرور زمان و با توجه به گسترش جوامع انسان ها مجبور شده اند بخشی از آزادی فطری خود را محدود کنند و هرچه جامعه از جهت تقسیم و تخصص بیشتر توسعه یابد .آزادی طبیعی و فطری از هر جهت محدودتر می گردد . تفسیر آیت الله طالقانی از آزادی و اساس آن برپایه تعالیم قرآنی است و ایشان اعتقادداشت از آنجا که انسان آزاد آفریده شده نباید و نمی توان عقیده ای را به او تحمیل کرد.تاکید آیت الله طالقانی بر اصل آزادی به حدی بود که حتی در تدوین قانون اساسی معتقد به شرکت تمام گروه ها با عقاید مختلف بود .

شورا: مفهوم شورا ازدیگر اصول اندیشه های انقلابی آیت الله طالقانی بود و از دیگر اندیشه های او عدالت اجتماعی در حوزه اقتصاد به معنای توزیع عادلانه ثروت و در حوزه سیاست به معنای توزیع قدرت ودر ساحت رابطه مردم و حکومت به معنای برابربودن حقوق مردم و حاکمان در مقابل قانون میدانند .ایشان براساس تعالیم قرآنی هدف اجتماعی انبیاء را برقراری عدالت و فسط اجتماعی میدانستند .

آیت الله طالقانی پس از آزادی از زندان در سرنوشت انقلاب اسلامی نقش ویژه ای ایفاکرد و چندی پس از امام خمینی به عضویت شورای انقلاب برگزیده شد و رئیس شورای انقلاب اسلامی ایران شد. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان وفات در راه خدمت به اسلام ، انقلاب و ملت تلاس بسیار کرد .شما عزیزان با مطالعه این کتاب بیشتر با این پدر انقلاب آشنا خواهید شد. 

  • لیدا عنایتی

  • لیدا عنایتی

بشتابید

لیدا عنایتی | يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۵۱ ب.ظ

 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی عضویت در تمام کتابخانه های سراسر کشور در روز 25 آبان بصورت رایگان خواهد بود و همچنین جرایم دیرکرد پس دادن کتاب به شرط بازگشت کتاب به کتابخانه بخشوده خواهد شد . 

  • لیدا عنایتی

هفته کتاب و کتابخوانی مبارک

لیدا عنایتی | يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۳۴ ب.ظ

  • لیدا عنایتی

  • لیدا عنایتی

معرفی کتاب ( جاده های سربی )

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱ ق.ظ

     

این اثر جزو اولین مجموعه ازکتاب های نیروهای شناسایی و اطلاعات عملیات ایران در دوران جنگ تحمیلی است که حاوی اطلاعات ارزشمندی در این زمینه می باشد . این کتاب به شرح خاطرات زندگی سردارسوداگر ازدوران کودکی تا زمان اعزام به جبهه و روزهای جنگ می پردازد که باقلم یکی از دوستان و همرزمان دوران جنگ  وی محمدمهدی بهداروند تنظیم شده است .

شهید احمدسوداگر ازنیروهای اطلاعات و عملیات بود وبا آنکه بارها درطول جنگ زخمی شدو حتی پایش راازدست داداماتاپایان جنگ درجبهه ماند. وی چندسال فرمانده لشکر25 کربلا شد و پس از آن تا اواخرعمرش ریاست پزوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس را برعهده داشت .وی درسال 90براثرعوارض ناشی ازجنگ به درجه رفیع شهادت نائل آمد .

با توجه به اینکه سردارسوداگر استراتژیست برجسته نظامی وازتئوریسین های دفاعی کشورو ازفرماندهان ارشد اطلاعات و عملیات دوران 8ساله دفاع مقدس بوده که از برکت هوش و ذکاوت ، قدرت پردازش و توان تحلیل و بررسی بسیاربالا برخورداربوده است .بالتبع خاطرات او نیز به همان نسبت ازدرجه اهمیت ویژه برخوردارو منبع غنی و موثقی برای مطالعه علمی جنگ ایران و عراق می باشد .

از جمله محتوای کتاب عبارت است از :سرگذشت نامه ،شروع جنگ واعزام وی به لشکر 92زرهی اهواز ،نحوه مجروحیت دوم براثر انفجار مین و دوران نقاهت ودرمان دربیمارستان سرخه حصار (قطع پای ایشان )،آزادسازی خرمشهر ،خاطراتی از شهدای دفاع مقدس چون :عبدالحمید بادروج ،سیف الله صبور،حمید عنبرسر ،ناصر دباغ ،مجید بقایی،و ...

خواندن این کتاب را به علاقمندان مطالعه آثارحوزه دفاع مقدس توصیه می شود.

  • لیدا عنایتی

  • لیدا عنایتی

معرفی کتاب ((نورالدین پسر ایران ))

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴ ق.ظ

کتاب ((نورالدین پسر ایران )) نوشته معصومه سپهری و انتشارات سوره مهر آن را منتشر نموده است . این کتاب خاطرات سید نورالدین عافی است .پسری شانزده ساله از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی که با شور و اشتیاق و زحمت فراوان رضایت والدین و مسئولین را برای اعزام به جبهه جلب کرد . این کتاب روایتی از عملیات بدر ،والفجر و عملیات کربلای چهار است .

نورالدین از دی ماه 1359 یعنی تنها سه ماه ازآغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفت. او حضور در گردان های خط شکن لشکر سی و یک عاشورا را به عنوان نیروی آزاد ،غواص و فرمانده دسته ودر جبهه های مختلف تجربه کرده و بارها مجروح شده است . نورالدین نزدیک به هشتاد ماه از دوران جنگ تحمیلی را علیرغم جراحات سنگین و شهادت برادر کوچک ترش سید صادق در برابر چشمانش در جبهه ماند و در عملیات های متعددی حضور داشت و جانباز هفتاد در صد دفاع مقدس است .

ویژگی های رزمنده ها چون صداقت و صراحت ،سادگی ،شجاعت و شهادت طلبی به خوبی در این کتاب به تصویر کشیده شده است . درانتهای کتاب عکس های زیبایی از نورالدین و همرزمانش به نمایش گذاشته شده است که همه ی ماجرای نورالدین ازآغاز تا کنون را مانند یک سرآغاز و یک روایت بصری بازگو می کنند. 

((نورالدین پسرایران ))کتاب خاطرات کسی است که ،هشت سال در متن جنگ زندگی کرده است . پس اگر می خواهیم بدانیم درآن هشت سال چه گذشته است باید کتاب را بخوانیم .

  • لیدا عنایتی