کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

کتابخانه امام خمینی یزد

مطالعه کتاب مطالعه زندگی

نویسندگان

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

کانال تلگرام کتابخانه

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳ ق.ظ

سلام دوستان و همراهان کتابخانه

براتون یک مژده دارم. کانال تلگرامی کتابخانه راه اندازی شده. از این پس شما می توانید آخرین اخبار و رویدادهای کتابخانه ما رو در این کانال دنبال کنیدو

به ما پیوندید.

emamlibrary@

telegram.me/emamlibrary

  • لیدا عنایتی

ولادت حضرت جواد الائمه مباک باد

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۴۷ ق.ظ

لایه جدید...
  • لیدا عنایتی

جوادالائمه

لیدا عنایتی | دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵ ق.ظ

امام نهم شیعیان حضرت جواد (ع ) در سال 195هجری در مدینه ولادت یافت . نام نامی اش محمد معروف به جواد و تقی است . القاب دیگری مانند : رضی و متقی نیز داشته ، ولی تقی از همه معروفتر می باشد . مادر گرامی اش سبیکه یا خیزران است که این دو نام در تاریخ زندگی آن حضرت ثبت است . امام محمد تقی (ع ) هنگام وفات پدر 8 ساله بود . پس از شهادت جانگداز حضرت رضا علیه السلام در اواخر ماه صفر سال 203ه مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع ) انتقال یافت . مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای  بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت ، سعی  کرد ابن الرضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد . " از اینجا بود که مأمون نخستین کاری که کرد ، دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد (ع ) درآورد ، تا مراقبی  دایمی و از درون خانه ، بر امام گمارده باشد . رنجهای دایمی که امام جواد (ع ) از ناحیه این مأمور خانگی  برده است ، در تاریخ معروف است " . از روشهایی که مأمون در مورد حضرت رضا (ع ) به کار می بست ، تشکیل مجالس بحث و مناظره بود . مأمون و بعد معتصم عباسی می خواستند از این راه - به گمان باطل خود - امام (ع ) را در تنگنا قرار دهند . در مورد فرزندش حضرت جواد (ع ) نیز چنین روشی را به کار بستند . به خصوص که در آغاز امامت هنوز سنی از عمر امام جواد (ع ) نگذشته بود . مأمون نمی دانست که مقام ولایت و امامت که موهبتی است الهی ، بستگی به کمی  و زیادی سالهای عمر ندارد . باری ، حضرت جواد (ع ) با عمر کوتاه خود که همچون نوگل بهاران زودگذر بود ، و در دوره ای که فرقه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی  در میدان رشد و نمو یافته بودند و دانشمندان بزرگی در این دوران ، زندگی می کردند و علوم و فنون سایر ملتها پیشرفت نموده و کتابهای زیادی به زبان عربی ترجمه و در دسترس قرار گرفته بود ، با کمی سن وارد بحثهای علمی گردید و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی مایه گرفته بود ، احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش داد و به تعلیم و ارشاد پرداخت و به مسائل بسیاری  پاسخ گفت .

  • لیدا عنایتی

بهارآمد

لیدا عنایتی | شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸ ق.ظ

بهارآمد
 
 باز آمد بهار باتمام زیبایی هاش با تمام رنگ رنگی هاش ، باردگر جهان جانی دوباره گرفت و زندگی رنگ و بوی تازه و نو ومن درلحظات پایانی سال کهن و در آستانه ی بهاراز خداوند منان نو شدن و تازه شدن و دگرگون شدن را با تمام وجود تمنا کردم و اشک شوق بر دیده ی خواب آلوده خود فشاندم و با زبان دل و جان دست به دعا گشودم و برای تمام همنوعان خود آرزوی سلامتی و سعادت نمودم و با قلبی سرشار از عشق و محبت پروردگار،عفو و گذشت اورا بر خطاهای دانسته و ندانسته طلب نمودم .
به امید آنکه سالی بدون خطا و گناه داشته باشیم، آغاز می کنیم این زندگی و فرصت دوباره را

   از شهریار شعر ایران، استاد شهریار:

از همه سوی جهان جلوه او می بینم
جلوه اوست جهان کز همه سو می بینم


چون به نوروز کند پیرهن از سبزه و گل
آن نگارین همه رنگ و همه بو می بینم




  • لیدا عنایتی